Home » Uncategorized » Eiland, Wadden, Waddenzee, Werelderfgoed, Waddengebied? Wat promoot je?

Eiland, Wadden, Waddenzee, Werelderfgoed, Waddengebied? Wat promoot je?

Categorieën

Advertenties

Des te meer ik me bezig houd met het werelderfgoed des te meer komt deze vraag naar boven. Veel partijen willen wat doen met het werelderfgoed, het gebruiken om hun gebied op de kaart te zetten. Maar wat is nou de juiste schaal van promotie? En wat is het juiste gebied. Dit is volgens mij wel een discussie waard.

Image

 

Ameland als uitgangspunt nemend dan is het logisch dat we in het Noorden Ameland promoten, zo ook in een deel van Duitsland waar we al goed bekend zijn. Maar als klein eiland heb je niet de middelen om jezelf niet overal promoten. Dus des te verder weg des te meer moeten we samenwerken. In het zuiden kunnen we de Waddeneilanden promoten, verder weg in Duitsland ook. Binnen de proposite Waddeneilanden moeten we ze dan verleiden om maar ons te komen en als ze éénmaal voor Ameland kiezen dan moet ikze in mijn bedrijf krijgen. Moeten we nog verder weg dan het Waddengebied in de markt zetten? En waar promoot je gebieden als Noord Groningen of het Lauwersmeer gebied? Is het haalbaar om heel Noordoost Friesland te promoten in Nederland? En wat doen we met de kop van Noord Holland?

Wat al deze gebieden met elkaar gemeen hebben is de Waddenkust, het Werelderfgoed Waddenzee. Dus gaan we in Zuid Nederland, België en Duitsland het Werelderfgoed promoten? Objectief gezien moet je zeggen: ja dat doen we? Maar voor een kleine ondernemer in Harlingen is het moeilijk om mee te betalen aan de promotie van zo´n groot gebied.  Maar Wat zegt een gemeente in Noord Friesland als het gevraagd wordt mee te betalen aan de promotie van het Waddengebied? Kunnen zij wel over hun gemeente grenzen stappen?

Kunnen de provincies het dan? In Friesland zijn we nu bezig met het ontwikkelen van een toeristisch programma voor het Waddengebied. De provincie heeft daar vanaf het begin gepleit voor het integreren van de eilanden met het de Waddenkustgemeenten. Hoewel erg verschillend zijn er toch ook duidelijk verbindingen. Als we kijken naar De Duitse waddenkust zien we ook wat kustontwikkeling kan betekenen voor zowel de eilanden als de vaste wal. Dus geen onlogische keuze van de provincie. Het programma zal ook aandacht aan de promotie moeten besteden, maar houdt het straks op bij de provincie grens? Hoe gaan we om met de grensgebieden als het Lauwersmeer?

We hebben Waddenzee Werelderfgoed als koepel, dat is van ons allemaal. Is het een idee om het werelderfgoed Waddenzee straks in de markt te zetten, een sterk merk gepromoot door de marketingorganisaties van de provincies? Gaan we het samen met Duitsland doen? Ik zie het als lonkend perspectief. Het is mij zo langzamerhand wel duidelijk dat we alleen samen het werelderfgoed kunnen benutten. Kleine lokale initiatieven zijn waardevol en te prijzen, maar alleen samen hebben we echt impact en draagt het werelderfgoed bij aan het versterken van het gebied. Ik ben wel benieuwd naar reacties?

 

Advertenties

7 reacties

  1. Oebele Gjaltema schreef:

    Alleen het hebben van dezelfde fysieke grenzen is niet voldoende. En ook het werelderfgoed is slechts een concept. Het gaat om de inhoud. Wat is de Waddenzee, welke betekenis heeft het voor ons en waarin veschilt dit gebied van alle andere gebieden. En hoe kan ik dat beleven. Kortom, wat is de essentie en hoe vertaal je die naar de belevingswereld van de mens. Een verdieping die ik nog niemand heb zien maken helaas. Wel een mooie uitdaging overigens 🙂

  2. Sjon, met jouw betoog ben ik het helemaal eens, als voormalige kleine ondernemer uit Harlingen. In mijn ruim acht jaren innovatiepraktijk sindsdien in vooral Noordoost-Friesland, Ameland en Schiermonnikoog zie ik regelmatig de bevestiging van jouw visie. Kijk bij het afwegen van je ondernemersbelang bovenregionaal. Realiseer je bij het promoten van je product dat de consument op zoek is naar beleving van een ideaalbeeld: dat van een weids en veelzijdig kustgebied.
    Wat dat betreft kunnen we in Nederland inderdaad heel veel leren van de manier waarop men dat in het Duitse Waddengebied aanpakt.

  3. Anne de Jong schreef:

    Ik was vorig jaar op de eilanden Föhr en Amrum. Je ziet op het gebied van cultuur, natuur en eilandbeleving veel overeenkomsten. Ik zou er een voorstander van zijn om met al die eilanden samen op te trekken bij promotieactiviteiten verder Europa in. In ieder geval Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Europese Leader gelden zouden daarvoor gebruikt kunnen worden. Als veel Nederlanders op wintersport gaan naar Zuid-Duitsland/ Oostenrijk, waarom zouden omgekeerd die Oostenrijkers niet naar het unieke Waddengebied willen komen. Wij hebben voor hen veel te bieden. Promotiecampagnes kunnen alleen maar in deze landen als het zeer breed opgezet wordt. Dus niet kissebissen als er dan wellicht meer naar de buren gaan dan naar ons. Neem als voorbeeld de grootschalige wintersportreclames die niet door alleen 1 bedrijf of streek worden opgezet maar door het bedrijfsleven van het hele wintersportland.

  4. de redactie schreef:

    Beste Sjon,

    Goed om dit item ter discussie te stellen. Echter als zo vaak in dit soort discussie’s of initiatieven wordt al snel vergeten dat promotie slechts een middel is.
    Het is namelijk een middel om een – doel – te bereiken.
    Een doel zal dan ook bepaald moeten worden. Daarvoor is nog nodig dat je weet wat je wilt en van waar uit je start – de beginsituatie – .

    Zoals vaak wordt er midden in het proces – beginsituatie – handelingen; zoals promotie – doel – begonnen, zonder de kop of de staart nauwkeurig vastgesteld te hebben.

    Al eerder heb ik promotie activiteiten op het eiland met deze wijze van werken meegemaakt. Gevolg van dit handelen is onder andere: onenigheid, voortijdig beëindigen of verspilling van gelden.

    Laat ons dus voor we de grote ruimte in stappen, vast stellen wat we zijn, wat we willen en wat we kunnen worden.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan Spoelstra
    communicatie-bureau E-COMM
    fotografie, journalistiek, video, vormgeving & multimedia
    Lid NVJ -NVF
    06 22378553
    info@e-comm.nl

  5. Met Anne ben ik het eens, met Jan en Oebele wat minder, met alle respect voor hun mening. Natuurlijk moet je weten waar je het over hebt, maar kom mensen, jullie en je voorouders wonen al duizend jaar in dit gebied. Je weet onderhand toch wel waar dat voor staat? Ga nu eerst maar eens wat doen. Liefst samen.

  6. Bianca Waamelink schreef:

    Ik ga mee met Gijs: Doen, samen: zoals we al aan het doen zijn, samen in het gebied! We zitten op dit moment om tafel met Ondernemers, Gemeentes en Provincie van waddeneilanden EN de waddenkust (niet te vergeten). Belangrijkste is dat we elkaar kennen (anders is er geen samen),
    er zal 1 plek (digitaal) moeten zijn waar alles verzameld is en dit moet je vervolgens ontsluiten (digitaal) naar de gast toe: die zoekt al en wil graag vinden!
    Niet wéér een onderzoek naar doelgroepen en trends (daarmee stop je alleen maar in hokjes), maar vanuit je onderbuik gevoel voor de regio schouders eronder, om tafel om elkaar te leren kennen en trots zijn op wat er al is! Geen hokjes maar over grenzen en horizonnen heen kijken!

  7. Sjon de Haan schreef:

    Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ben blij dat veel mensen de noodzaak zien om een breder gebied in de markt te zetten. Oebele en Jan ik kan met helemaal vinden in jullie idee dat je eerst zelf moeten weten wat je bent en wat je wil laten zien. De terechte vraag is echter: “weten we dat dan niet?” Vraag het maar aan de eilanders, aan de gasten, Wat trekt ze naar de wadden? We zullen toch echt eerst met z’n allen moeten bepalen welk gebied logisch bij elkaar hoort voor de potentiële gast en dat voldoende schaalniveau heeft.

    OP de vakantiebeurs doen we dit in 2013 een eerste stap. het werelderfgoed gaat mee op de stand van de Waddeneilanden. De eilanden tonen daarmee dat het werelderfgoed een belangrijke drager is voor hun gebied. het is allemaal nog klein en fragiel. Het was niet makkelijk om de middelen bij elkaar te krijgen om dit te doen. maar het is een mooi begin. De waddeneialnden en het werelderfgoed zijn aanwezig op het lekker weg in eigen land plein. Eén eiland alleen kan geen indruk maken binnen al dat internationale geweld maar met z’n allen staat er wel iets, Mooi dat het werelderfgoed daar bij kan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: