Home » Uncategorized » Ameland en Valkenburg

Ameland en Valkenburg

Categorieën

Advertenties

Ameland en Valkenburg, Al heel lang twee grote spelers op de Nederlandse toeristische markt, beide aan de rand van Nederland. Wat kunnen ze van elkaar leren?

In september 2013 bracht ik met leden van TRAM  (Toeristisch Recreatieve Aanjagers en Managers, http://goo.gl/VDt8Qy ) een bezoek aan het Heuvelland en Valkenburg. We spraken verschillende ondernemers en bezochten toeristische attracties. Dit artikel geeft een kort overzicht van enkele opvallende zaken in relatie tot Ameland.

Valkenburg is wellicht de oudste toeristische bestemming van Nederland. Het gehele dorp ademt toerisme. Maar het product is verouderd. Ongelofelijk veel kleine hotels en restaurants. Er zijn verschillende lege hotels, ook op A-locaties! Ook de menu’s lijken op de massamarkt afgestemd te zijn, goedkope pizza’s en schnitzels voeren de boventoon. Prijzen zijn lager dan op Ameland, over het kwaliteitsverschil kan ik weinig zeggen. Veel bedrijven zijn familiebedrijven waarin weinig wordt geïnvesteerd. Jarenlang gold in Valkenburg, net als op Ameland, ze komen toch wel. Prijsstelling en investeringen in product, promotie en marketing waren minder noodzakelijk. Nieuwe accommodaties werden probleemloos gevuld en zorgde tegelijkertijd voor een kwaliteitsimpuls. Die tijd is al een tijdje voorbij. De gemeente Valkenburg heeft een grote uitdaging als ze met het huidige product meer kwaliteitstoerisme wil binnenhalen.

De afgelopen jaren is er een inhaalslag gemaakt in de openbare ruimte, de inrichting van de verblijfsgebieden is verbeterd en de terrassen hebben een kwaliteitsslag gemaakt, dit proces gaat nog steeds door. Financiering komt van de gemeente (ook met Europees geld) en de ondernemers. Het geld van de ondernemers wordt geïnd door precariobelasting en een stijging van de toeristenbelasting. Net als op Ameland gaat ook hier de discussie over het laten mee betalen van degene die (in)direct profiteren van het Toerisme.  Hoe betalen de supermarkt, de boekhouder en de aannemer mee? De toeristenbelasting is € 1,25 en wordt binnenkort weer verhoogd. De campingsector is van mening dat de stijging van de toeristenbelasting hun product onevenredig duur maakt, inderdaad, het kan oplopen tot 20% van de prijs die een toerist betaald. Op Ameland hebben we een vergelijkbaar probleem met onder andere de groepsverblijven maar ook de campings. Differentiatie van tarieven lijkt in Valkenburg niet haalbaar omdat de horecavereniging daar tegen is, maar echte alternatieven zijn er niet behalve misschien een selectieve ophoging van de OZB voor bedrijven. Een vorm van financiering waarbij ondernemers zeggenschap hebben over de bestedingen is een voorwaarde voor toekomstige financieringen. Hoe willen wij op Ameland straks nieuwe projecten financieren?

Valkenburg trok vroeger grote jeugdgroepen aan, concurrentie uit het buitenland betekent een eind aan deze doelgroep. Valkenburg heeft zelfs geen enkele disco meer! Dit kan een probleem worden voor de toekomstige aanwas, men kent Valkenburg niet meer. Ameland heeft een zelfde probleem, vooral met het teruglopen van de bezetting van de groepsverblijven.

De gemeente Valkenburg investeert net als Ameland veel in de promotie. Ze doet dit onder andere door belangrijke evenementen naar de stad te halen zoals de Amstel gold race, het WK wielrennen, de Tour de France en Red Bull Crashed Ice. Naast kennismaking met Valkenburg hebben ze een belangrijke rol bij de imagovorming. Ook hier is de vergelijking met Ameland duidelijk, denk aan de vele sportevenementen, Het grote versschil is dat wij ons vooral richten op deelnemers, bij Valkenburg zijn toeschouwers ook van groot belang. Zijn aansprekende publieksevenementen op Ameland ook een kans om het jongere publiek kennis te laten maken met Ameland?

Dit jaar was er op Ameland veel ophef over een onderzoek waaruit zou blijken dat Amelanders genoeg hebben van het toerisme. Dat bleek niet te kloppen. Ook het Heuvelland en Valkenburg hebben te maken met “overlast” van het toerisme, met name de wielertoeristen en motorrijders worden niet altijd gewaardeerd. Voor hen is een bijkomend probleem dat het percentage van de mensen in het heuvelland dat afhankelijk is van het toerisme lager is dan op Ameland. De tolerantie neemt daarmee ook af.

Over het geheel neemt het aantal kampeerders af. In het Heuvelland neemt het aantal campings echter toe, met name het aantal de kleine boerencampings  groeit nog steeds. Er is op deze makt duidelijk sprake van verdringing, degene die niet investeren blijven zitten met de markt voor buitenlandse arbeiders. Dit speelt op Ameland niet. Ook in de hotel- en bungalow sector is sprake van verdringing, ook op Ameland. De conclusie was dan ook dat we in Nederland te maken hebben met overcapaciteit in de toeristische sector. Toch wordt er nog steeds bijgebouwd. Is dat een goede zaak of moeten we een stop zetten op nieuwe ontwikkelingen? Nieuwe capaciteit leidt vooral tot een lagere bezetting buiten het hoogseizoen en verlaagt daarmee aan de winstgevendheid. Verdringing heeft wel tot gevolg dat de noodzakelijke  kwaliteitsverbetering optreed. Nadeel is dat er steeds meer van de beschikbare ruimte bebouwd wordt. Zonder sanering van de marginale bedrijven is dit geen goede ontwikkeling.

Opvallend was ook dat in Valkenburg campers duidelijk als een groeimarkt werd gezien, zeker de komende jaren. Deze groep is op Ameland marginaal vanwege de bootkosten, ook hebben campings nog nauwelijks echte camperplaatsen. Laten we deze markt voorbijgaan of pakken we het samen op?

In Valkenburg bezochten we een aantal toeristische attracties. AfbeeldingDe kasteelruïne viel tegen, anno 2013 moesten we het doen met wat borden met een uitleg in Nederlands en Engels. Leuk om naar toe te gaan maar er wordt ook nog entree voor gevraagd. De fluwelengrot is één van de vele grotten die toegankelijk is.  De rondleiding was leuk en zeker een must voor bezoekers. Voor Ameland is het te vergelijken met een wadexcursie. Al heel lang heeft Valkenburg een kabelbaan, de ondernemer gaf ons een mooi inzicht in hoe hij samen met zijn broer het bedrijf runt. Diversificatie van hun dagattracties zorgt ervoor dat inmiddels de derde generatie het bedrijf runt. De lasergame en rodelbaan zorgen ervoor dat de jeugd ook wat te doen heeft in valkenburg. Ik vraag me wederom af waarom er op Ameland nog steeds geen rodelbaan is!

Na het bezoek aan Valkenburg vraag ik me af waarom het Valkenburg wel lukt om Engelse toeristen te trekken en Ameland nog niet? Wat is er voor nodig om deze groep aan te trekken?

De conclusie na het bezoek aan Valkenburg is dat wij op Ameland samen met de sector moeten gaan nadenken over hoe we in de toekomst de opwaardering van de toeristische infrastructuur kunnen financieren. Stilstand is achteruitgang gaat hier echt op. Daarnaast moeten we nog eens goed nadenken over onze doelgroepen, hoe zorgen we ervoor dat nieuwe generaties kennis blijven maken met Ameland?  Gaan we gezamenlijk de campermarkt op? En is het de moeite om de Engelse markt te bewerken? Een andere strategische vraag is hoe vindt Ameland zich opnieuw uit zonder dat dit ten koste gaat van ons belangrijkste product, de kwaliteit van de dorpen, natuur- en buitengebied? 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: